Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Räknas spel och träning som avkoppling?

Sponsrat inlägg

Alla har vi olika metoder och behov för att känna oss avkopplade

Sammantaget handlar det om att hitta ett sätt att kunna koppla bort yttre distraktioner. Vi är olika känsliga mot ljud och rörelse omkring oss, men när vi känner oss stressade blir det svårare att fokusera på det viktiga.

Vid för höga nivåer av stress får vi svårt att fokusera på det som är viktigt för stunden och vi blir ofta lättirriterade. I längden kan det även leda till dålig sömn, dålig aptit och viktökning. Människor som är stressade i längre perioder tenderar att få fler hälsoproblem, inklusive hjärtsjukdomar och fetma.

Det första steget är att identifiera vad som orsakar den förhöjda stressnivån så att du kan hitta rätt metod för att hantera den. Många använder sig av spel eller träning för att kunna minska stress och hjälpa till att slappna av. Sen är det upp till var och en vilken typ av spel eller träning man ska använda sig av. Det viktigaste är att det ger positiva känslor.

Ju roligare man tycker att det är, desto lättare blir det att slappna av och fokusera på spelet eller träningen man är igång med. Det finns mycket att välja mellan, men du kanske redan har ett liten hum om vad du skulle kunna tänka dig att testa. Det är viktigt att komma ihåg att spel och träning ska ge positiva känslor och koppla bort dig från omvärlden.

Spela bort din stress

Att spela bort sin stress kan ske på olika sätt. Det finns många olika typer av spel, både online och offline: brädspel, sportspel, videospel med mera. Ibland behöver man bara några minuters avkoppling och då kan det räcka med ett mobilspel med enkel grafik, som Tetris eller liknande spel.

Andra gånger kanske du behöver ett datorspel med en mer utvecklad handling, som ett äventyrs- eller strategispel. Kanske ett spel då du även är i kontakt med andra spel, så får du även lite utlopp för social kontakt. På nätet finns otaliga spel att välja mellan och bland några av dem kan det finnas en form av tävlingar, där team tävlar mot varandra.

En annan typ av spel online är betting och casino, och även här finns det en uppsjö av välja mellan. Både svenska casino och spelsajter utan licens. Oavsett vilket man väljer så är det viktigt att man noggrant kontrollerar de villkor som gäller och hur man kan spela på ett säkert sätt. Se även över casinots spelutbud, så där finns spel som du är intresserad av.

Dessutom kan det vara bra om casinot har rykte om sig att ofta förnya sig, samt att det riktar sig till svenska spelare. Oavsett vilken typ av spel du vill sysselsätta dig med, så ska det ju vara roligt. Det ska inte uppkomma en form av prestationsångest eller hög irritation om du inte lyckas vinna ett visst moment.

Det handlar om att hitta det som passar dina preferenser och ditt humör. Det kan även vara bra att försöka hitta flera olika spel som du kan använda för att ta en paus från vardagens problem. Det kan vara nyttigt att variera dig mellan olika spel, bland annat för att undvika att ett spel börjar kännas tråkigt för dig eller att du lägger för mycket press på dig själv under tiden som du spelar.

Träna bort din stress

Även om anledningen till ens stress är något där man är väldigt aktiv och många tänker säkert att den bästa medicinen skulle vara att lägga sig ner framför en film eller njuta av en avkopplande massagebehandling, eller något annat där pulsen är väldigt låg.

Även om ovanstående också kan vara bra metoder, så betyder det inte att man behöver utesluta träning. Film och massage kan ju vara bra att sysselsätta sig med efter träningen eller en annan dag. Träning finns i många olika former och om man inte är träningsvan, så kan man börja med något enkelt.

Om du cyklar, går eller springer en halvtimme i parken eller i grannskapet varje dag hjälper det dig att hantera stress i viss mån. Om du går till gymmet flera gånger i veckan är det ännu bättre. Motion ökar endorfinerna i kroppen och får oss att känna oss känslomässigt bättre både under träningen och efteråt.

Gruppträningspass har förmågan att ge en extra energi, tack vare att man inte är ensam och man har god chans att ha roligt tillsammans. Många gym har ett brett urval av gruppträning. Testa på lite olika pass, även några av de pass som du tvivlar på är i din smak. Introduktör, upplägg och resterande deltagare gör mycket för att ett pass ska kännas roligt.

Positiva effekter av träning, som även kan bli ett stärkande skydd mot framtida händelser som skapar stress. Träning kan göra oss mer motståndskraftiga.

  • Bättre självkänsla, i takt med att man inser hur mycket man klarar av
  • Bättre sömn, som även leder till mer energi
  • Endorfinerna som utsöndras under träningen kan öka vår koncentrationsförmåga
  • Minskar stressnivåerna, bland annat för att det frigörs må-bra hormon när vi tränar

2 comments / Add your comment below

  1. Jag går till gymmet för att stressa ner, är stressad typ hela tiden. Har svårt att slappna av emellanåt. Men ibland försöker jag göra det bra som möjligt 🙂

    1. Ja, jag älskar att gå till gymet för att rensa huvudet om jag har mycket och det får mig även att stressa ner

Lämna ett svar

Till startsidan