Mora Hotell och Spa, det som kunde blivit så bra

Besöket på Mora Hotell och spa kunde blivit så bra

När vi kom fram i Mora checkade vi in på Mora Hotell och Spa där vi skulle bo över natten. Dom hade en restaurang som verkade bra på hotellet så vi bokade bord på den.

Mycket riktigt så fortsatte allt att verka bra. Min förrätt som var en sparrissoppa med tryffel, pocherat ägg, vårlök, sparris och surdegskrutonger som var supergod och sambon åt en laxtartar med picklad rabarber, älvdalsrom, grovkornig senap, kapris, pepparrot, confiterad äggula och äpple som också var god. Molly fick en korv så hon var jätteglad. Vi drack ett gott vin och servicen var god även om den hade varit bäst om vi fått killen i mörkt hår med mittbena. Vinet vi drack var en Grüner Veltliner från Österrike som var helt ok.

När varmrätten kom in så fick sambon sin grillad regnbåge med färskpotatis, purjolökscrème, friterade Alger, tångpärlor, brynt smör smaksatt med soja från Sälen och jag hade beställt en grillad oxfilé med en varm tomatsallad, saltbakad potatis, rökt fläsksida, brynt smör, broccolini och en örtsky.

Kollar alltid att jag fått rätt stekgrad

Det första jag alltid kollar när jag beställt kött är att jag får rätt stekgrad, jag vill nämligen inte äta well done eller medium well, tycker inte köttet blir gott. Jag vill ha medium/medium rare. Min oxfilé var medium well/well done och jag vinkade lite lätt på en annan servitör än den vi haft tidigare, för han vi haft innans syntes inte till längre. Han sa iallafall att han skulle kolla med hovmästaren hur han skulle göra. Hovmästaren kom och hon skulle kolla med köket hur hon skulle göra…… Under tiden hade jag såklart bett sambon att äta sin fisk.

Hovmästaren kom tillbaka och sa att köket kunde göra en ny….. Det var ju snällt annars hade jag vid det här laget även fått äta en kall oxfilé. Men sen kommer hovmästaren tillbaka och ifrågasätter mig eftersom köket minsann tyckte att det var medium…..
Nej, den var inte medium och jag har aldrig varit med om att en hovmästare ifrågasätter en gäst på kockarnas vägnar. Vinet jag hade beställt till fanns inte och jag skulle få det som mest likt det jag hade beställt, jag tror ärligt talat inte att hon egentligen kunde nåt om vin.

Ni som läser min blogg (ja ni är ju faktiskt ganska många ca 30K i månaden) vet att jag har ett stort intresse för mat och äter ute flera gånger i veckan. Mitt tidigare yrke var inom restaurang i över 15 år och har ju senaste tiden utbildat min inom vin. Dessutom kommer ju en höjdpunkt om 2 veckor, när jag ska till Fäviken och äta deras meny. Mitt intresse för mat är stort trots det är jag inte kräsen och jag skickar egentligen aldrig tillbaka mat, men om nåt är uppenbart fel så gör jag det.

Nåväl efter ett tag kommer det in en ny köttbit, den var medium, toppen. Tyvärr tror jag att dom lagt på dom gamla tillbehören från den första tallriken för den saltbakade potatisen var helt mosig, men men det var gott och den varma tomatsalladen kommer jag själv göra en variant av här hemma.

När vi ätit klart, så satt vi med våra tomma tallrikar, länge…. Bordet bredvid oss fått in sina varmrätter efter oss, när dom ätit klart så blev dom avdukade. Inte vi. Jag tror att servitören gick tomhänt förbi vårt bord 4-5 gånger innan han lyckades duka av vårt bord, ja jag vet att han sett att vi var klara för längesen.
Alla våra servitörer/servitriser hade slutat varav den ena satt i matsalen. När jag jobbade på restaurang så var jag supernoga med att säga hej då till mina gäster om jag gick av innan dom lämnat restaurangen och berätta vem som skulle ta över efter mig. Här var det tyvärr ingen som tog över vårt bord.

Det blev som ni förstår ingen dessert……

Tråkigt att det blev såhär, det hade ju kunnat bli så bra!

Min sparrissoppa med tryffel

Sambons laxtartar och Molly i bakgrunden

Mycket av råvarorna dom hade på restaurangen var lokala, det är ett stort plus

Den grillade regnbågen

Min omtalade oxfilé

Rummet kostade 1625 kr plus 175 kr för lilla plutt Molly, var det värt det? Nej det var det inte. Ett rum på ett 4-stjärnigt hotell för 1800kr med personal som ifrågasätter nr jag faktiskt inte var nöjd med nåt. Just det ja, jag glömde såklart min necessär på rummet när vi checkade ut kl 07.30 på morgonen. Den skickar dom gärna men dom vill ha kontonummer så dom kan debitera mig porto för det. Det hade jag faktiskt inte reagerat på om det inte hade varit för att det var dyrt och att hela servicen igår blev pannkaka.

Träffade på tävlingen en tjej som bott för halva priset inkl sina 2 hundar på ett annat ställe….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *