Igår firade vi
Jag började med att åka förbi Maries jobb vid lunchtid för att att hon skulle bli lite firad där. På kvällen så firade vi henne med en vinprovning på Munskänkarna och middag på Broms.
Jag har inte varit på Maries jobb tidigare så tror att hon blev lite överraskad när jag klampar in på advokatbyrån med ballonger och hennes absoluta favorit nämligen en massa olika ostar. Marie är nämligen ingen sötsaksmänniska (ja med undantag för smågodis och lakrits) men hon är galen i ost (och tryffel).
Kring 18 tiden var det vinprovning på schemat och det var Italien som stod i centrum, 4 vita och 6 röda provade vi oss igenom. Favorit för mig blev Colli di Luna en vermentino från Ligurien och en röd super tuscan Tignanello från Toscana.
Vi avslutade kvällen på Broms. Detta var mitt första besök på Broms men det kommer inte bli det sista för det var fantastiskt bra. Maten var toppen men det var servicen som satte pricken över i:t. Vår servitör Joakim var magisk. Han såg till att trots att både en maträtt och ena vinet som vi beställt var slut vilket jag i vanliga fall kanske hade tyck varit lite irriterande men i detta fall spelade det ingen roll alls. Vi beställde gladeligen en annan rätt och ett nytt vin.
För mig är service otroligt viktigt
För mig är det grym service, att få mig som gäst att inte ens tänka på att det inte blev exakt som vi tänkt oss. Sen skojade han lagom mycket, fanns vid vårt bord när det behövdes men var inte för mycket. han syntes och hördes men på ett smidigt sätt, perfekt!
En Joakim ska alla restauranger ha i sin matsal, då skulle det garanterat vara ännu roligare att gå ut och äta.
Jag menar jag besöker ett x antal restauranger i veckan och jag har skrivit om det tidigare och skriver det igen:
-Hur bra maten än är så kommer jag inte besöka restaurangen om jag inte haft det lilla extra från servicen och känt mig riktigt välkommen.
Vissa ställen jag besökt har det känts som att det har varit “jobbigt” att jag varit på plats och ännu mer om jag kanske beställt nåt extra eller “krånglat” lite.
Jag har faktiskt själv jobbat inom restaurang allt från nattklubb till fine dining i nästan 20 år så jag har en god insikt och jag vet ganska bra hur det funkar på restaurang. Känner man att gästerna är “jobbiga” då är det garanterat dags att byta jobb.
Grattis igen till dig Marie, tack älskade sambo för att du är bäst,tack Munskänkarna för vinprovningen och tack Broms för ett superbra restaurangbesök.
Jag på Maries jobb
Min laxsashimi med sojaböna, avokado, koriander, mango, sesam, cashew och ponzu
Kvällens desserten som det dessutom hamnat ett ljus i dagen till är när när vi firade Marie. Broms marängsviss med banan, dulce de leche, jordnöt, vaniljglass och chokladsorbet.
Andra rätter som kom in på bordet var följande:
Pimientos de padrón med valnöt och parmesankräm
Calamares fritto misto med aioli och citron
Koreansk råbiff med kimchi, päron, furikake (Furikake är en japansk smaksättare) och rotfruktschips
biff rydberg som självklart serveras med pepparrot, senapskräm och äggula
Här diskuteras det viner mellan sambon och Joakim och det kan ju ta ett tag att bestämma sig så vi startade med ett glas Blanc de Blancs från Pommery